Na oponach przeznaczonych do pojazdów ciężarowych, osobowych i dostawczych znajdują się etykiety. Można z nich dowiedzieć się własności opon dotyczących drogi hamowania czy poziomie hałasu. Czy na pojawieniu się etykiet, bardziej zyskały opony budżetowe, czy jednak te premium?
Według rankingów, wybierając opony na podstawie tej etykiety, wydawać by się mogło, że opony z niższej półki wypadają zadziwiająco dobrze. Dzieje się tak, ponieważ oznaczenia na etykietach są jedynie deklaracją producenta, która może lekko mijać się z prawdą. Niestety, dużo kierowców bezgranicznie ufa deklaracjom. Podejmując decyzję o zakupie opon, widząc 2 komplety o (wydawać by się mogło) identycznych parametrach, kierowca zakupi te tańsze. W takiej sytuacji warto jednak, na przykład w internecie, wyszukać ogólnodostępne testy danych modeli opon, by uzyskać pełnowartościowy ich obraz. Wskaźnik zużycia paliwa nie jest wcale najważniejszym czynnikiem, a dużo istotniejsze jest odpowiednie zachowanie ogumienia podczas zakrętów, czy na mokrej nawierzchni. Najważniejszą cechą opony jest zapewnienie bezpieczeństwa kierowcy poprzez prewencję i należy o tym pamiętać.
Efektywność energetyczna (paliwowa): Oznaczenia od A do F, gdzie A oznacza największą efektywność i najmniejszy pobór paliwa. F natomiast jest klasą najniższą.
Przyczepność: Określa efektywność hamowania na mokrych nawierzchniach. Oznaczenia od A do F, gdzie klasa A zapewnia najlepsze hamowanie, F natomiast najgorsze.
Poziom głośności: Zapisywany graficznie w postaci fal poziom hałasu. Im mniejsza ich ilość, tym mniejszy hałas emituje opona.
- Jedna fala: 3db poniżej przyszłego limitu unijnego
- Dwie fale: Wartość równa przyszłemu limitowi unijnemu.
- Trzy fale: Wartość równa obecnemu limitowi unijnemu.
Wartość głośności: Podany w decybelach hałas zewnętrzny. Im wyższa wartość, tym opona toczy się głośniej.