Symbole, które znajdują się na oponie

Przedstawiamy wam słowniczek skrótów używanych do oznaczenia opon. 

3PMSF – symbol stosowany na oponach przystosowanych do warunków zimowych.

BasePen – oznaczenie stosowane na oponach posiadających uziemienie.

BLT – Raised Black Letters, napisy na oponie są czarne i wypukłe.

BSW – Black SideWall, napisy na oponie są czarne.

COLD – przypomina, by ciśnienie mierzyć na zimnych oponach.

DOT – Department of Transportation, opona jest zgodna ze wszystkimi standardami bezpieczeństwa Departamentu Transportu w Stanach Zjednoczonych. Obok skrótu znajduje się ciąg znaków, którego ostatnie cztery cyfry oznaczają datę produkcji opony, pierwsze 2 oznaczają tydzień produkcji, kolejne 2 rok, w którym oponę wyprodukowano. Przykładowo kod 1218 oznacza, że oponę wyprodukowano w 12 tygodniu 2018 roku.

DSST – oznaczenie firmy Dunlop na opony typu Run Flat. Boczne ściany opony są wzmocnione, przez co nie „siada” ona bez powietrza. Pozwala to na przejechanie około 80 km nie przekraczając 80 km/h, by dojechać do serwisu wulkanizacyjnego bez konieczności zmiany opony na poboczu.

ECE – Economic Commision of Europe, homologacja Europejska.

EMT – Extended Mobility Technology, oznaczenie firmy Goodyear na opony typu Run Flat. Boczne ściany opony są wzmocnione, przez co nie „siada” ona bez powietrza. Pozwala to na przejechanie około 80 km nie przekraczając 80 km/h, by dojechać do serwisu wulkanizacyjnego bez konieczności zmiany opony na poboczu.

FP, RFP – Rim Fringe Protector, opona posiada osłonę na felgę.

INSIDE – oznaczenie stosowane w oponach asymetrycznych, informujących który bok opony powinien być skierowany do wewnątrz, w stronę piasty.

JLB – Joint Less Band, bez końcowe opasanie z nylonu.

LI – Load Index, indeks nośności, oznacza maksymalną nośność opony przy maksymalnej prędkości określonej przez indeks prędkości.

LT – Light Truck, oznaczenie stosowane na oponach przeznaczonych do pojazdów z napędem 4x4 i mniejszych ciężarówek.

MAX – maksymalna wartość ciśnienia w oponie.

M+S – Mud + Snow, oznaczenie stosowane na oponach zimowych, całorocznych i terenowych. 

MFS – Maximum Flange Shield, rant ochronny osłaniający felgę.

OWL – Outlined White Lettering, litery o białym konturze.

OUTSIDE – oznaczenie stosowane w oponach asymetrycznych, wskazuje zewnętrzną stronę opony, która powinna być widoczna po zamontowaniu.

P – Passenger, opona przeznaczona do pojazdów osobowych.

PAX – oznaczenie firmy Michelin na unowocześnione opony typu Run Flat.

PSP-Beta – opona o budowie redukującej natężenie hałasu.

R – Radial, opona o konstrukcji radialnej.

RBL – Recessed Black Lettering, wklęsłe, czarne litery z boku opony.

RF – ReinForced, opona wzmocniona o zwiększonej nośności.

RFT – Run Flat Tire, oznacza to, że boczne ściany opony są wzmocnione, przez co nie „siada” ona bez powietrza. Pozwala to na przejechanie około 80 km nie przekraczając 80 km/h, by dojechać do serwisu wulkanizacyjnego bez konieczności zmiany opony na poboczu.

Rotation – oznaczenie w parze ze strzałką wskazuje kierunek toczenia opony kierunkowej.

RWL – Raised White Lettering, wypukłe, białe litery z boku opony.

SI – Speed Index, indeks prędkości, oznacza maksymalną prędkość przy maksymalnym obciążeniu, wyznaczonym przez indeks nośności.

TL – Tubeless Tire, opona bezdętkowa.

TT – Tubed Type tire, opona dętkowa.

TWI – Tread Wear Indicator, oznacza że w 6 miejscach na obwodzie opony umieszczono wskaźniki zużycia. Mają one wysokość 1,6 mm, dzięki czemu wiadomo, kiedy bieżnik będzie na tyle zużyty, że będziemy musieli wymieniś opony, jednak warto zainteresować się tym już wcześniej.

ULW – Ultra Light Weight, w oponie zastosowano włókna armidowe, by była lekka i wytrzymała.

VR, ZR – oznacza to, że oponę można użytkować pod pełnym obciążeniem do prędkości odpowiednio 210 km/h lub 240 km/h w przypadku ZR, choć indeks prędkości może być wyższy.

XL – eXtra Load, opona o wzmocnionej konstrukcji i zwiększonej nośności, podobnie jak RF.

ZP – Zero Pressure, oznaczenie firmy Michelin na pony typu Run Flat.

Napisz komentarz