Różnica między oponą radialna, a diagonalną

Opony, to element pojazdu, który doskonale można dostosować do warunków, w jakich nasz pojazd będzie się poruszał. Możemy je podzielić na 2 kategorie ze względu na ułożenie kordów wewnątrz opony, co diametralnie zmienia właściwości ogumienia.

Opony diagonalne skonstruowane są z przynajmniej 2 warstw kordu, ułożonych skośnie względem siebie pod kątem od 20 do 40 stopni względem płaszczyzny symetrii koła. Przechodzą one zarówno przez czoło, jak i ściany opony, co zapewnia jej dużą sztywność i wytrzymałość. Niestety tarcie kordów zwiększa opory toczenia opon o konstrukcji diagonalnej, co praktycznie uniemożliwia rozwijanie na nich dużych prędkości. To wyklucza je ze stosowania w samochodach osobowych. Jednakże tarcie wewnętrzne zapewnia dobre tłumienie drgań, a sztywność i wytrzymałość znacznie pomaga na bezdrożach, dlatego opony te znalazły zastosowanie w pojazdach roboczych i terenowych, jak również w rowerach.

W oponach radialnych kord ułożony jest pod kątem prostym do płaszczyzny symetrii koła, a na czole opony znajduje się grubsza jego warstwa niż po bokach. Linki mają też mniejszą średnicę, niż w przypadku opon diagonalnych. To wszystko składa się na większą elastyczność opon radialnych, co daje im lepszy kontakt z nawierzchnią płaską, szczególnie podczas zakrętów. Dzięki mniejszej sztywności zwiększa się również komfort jazdy po drogach oraz większa przyczepność w niesprzyjających warunkach atmosferycznych oraz na podłożu gliniastym, dzięki dobrym właściwościom samoczyszczącym.

Napisz komentarz

Kategorie