Dlaczego ważny jest indeks nośności, indeks prędkości oraz ciśnienie opon?

Dlaczego ważne są trzy cechy opon takie jak indeks nośności, prędkości czy ciśnienie opon. Jaki ma to wpływ na żywotność opony oraz nasze bezpieczeństwo? 

Czym jest indeks prędkości?

Jest to oznaczenie informujące o prędkości maksymalnej, z jaką może poruszać się pojazd wyposażony w dane opony, pod maksymalnym obciążeniem, wyrażonym przez indeks nośności.

Wybierając opony nie powinniśmy brać pod uwagę tych o niższym niż fabrycznie indeksie prędkości. Wyjątkiem od reguły są warunki zimowe, gdzie można zastosować ogumienie o indeksie prędkości o jeden poziom niższym niż w oponach letnich. Możliwe jest również wykorzystanie opon o wyższym indeksie, co niesie ze sobą swoje zalety (zwiększenie stabilności jazdy oraz mniejsze nagrzewanie się opon) oraz  wady (zmniejszony komfort jazdy przez sztywniejszą konstrukcję opon, większe opory toczenia).

Czym jest indeks nośności?

Jest to oznaczenie informujące o maksymalnej masie, jaką może być obciążona dana opona podczas poruszania się z maksymalną prędkością, wyrażoną przez indeks prędkości.

Opony powinny być dobierane zgodnie z zaleceniami producenta, które można znaleźć w instrukcji auta. Zamontowanie ogumienia o niższym niż przewidziany indeksie prowadzi do szybszego zużycia opon i ewentualnego ich gwałtownego pęknięcia w trakcie jazdy. Możliwe jest zamontowanie opon o wyższym indeksie nośności, co niesie ze sobą swoje zalety (zwiększenie stabilności jazdy oraz mniejsze nagrzewanie się opon) oraz  wady (zmniejszony komfort jazdy przez sztywniejszą konstrukcję opon, większe opory toczenia).

Opony a ciśnienie

By zapewnić sobie bezpieczeństwo podczas jazdy, ciśnienie w oponach powinniśmy sprawdzać regularnie, przynajmniej raz w miesiącu, a najlepiej częściej, co 2 tygodnie. Nadmierne obniżenie ciśnienia może spowodować wydłużenie drogi hamowania nawet o 20%, a zbytnie podwyższenie go za skutkuje szybszym zużyciem opon.

Najlepszą metodą mierzenia ciśnienia będzie oddanie samochodu do serwisu. Jeśli zdecydujemy się jednak samodzielnie zmierzyć się z tym zadaniem, musimy pamiętać, że ciśnienie mierzymy na zimno. Wartość nie powinna różnić się od tej podanej na oponie o ponad 10%. W przypadku pomiaru w trasie do wskazywanej wartości należy dodać 0,3 bar, jednak trzeba pamiętać, że taki pomiar jest znacznie mniej dokładny. Regulowanie ciśnienia w rozgrzanych oponach nie jest wskazane.