Jest to jeden z najważniejszych aspektów konstrukcyjnych opony, zaraz po rozmiarze czy rodzaju bieżnika. Opony dętkowe, jak sama nazwa wskazuje, w przeciwieństwie do tych bezdętkowych, wymagają użycia dętki.
Powietrze jest głównym czynnikiem zapewniającym oponom nośność. Konstruktorzy stosują 2 rozwiązania konstrukcyjne, które pozwalają na utrzymanie go wewnątrz opony, co umożliwia jej funkcjonowanie.
Opony dętkowe zostały wynalezione jeszcze w XIX w. i już od tamtego czasu znajdują zastosowanie na kołach rowerów, samochodów, motorów i innych pojazdów. Zazwyczaj są tańsze od bezdętkowych odpowiedników. Opony dętkowe stosuje się obecnie głównie w rowerach i motorach terenowych.
Opony bezdętkowe zaś różnią się od dętkowych tym, że tutaj wyeliminowano dętkę stosując dodatkową warstwę po wewnętrznej stronie opony, która nie przepuszcza powietrza w takim stopniu, jak mieszanka opony. Dzięki temu są one lżejsze niż dętkowe odpowiedniki. W przypadku lekkiego przebicia powietrze z opony bezdętkowej schodzi powoli i stopniowo, w przeciwieństwie do nagłego ujścia w przypadku dętki.
W przypadku nieprawidłowego zamontowania opony lub złego dobrania rozmiaru dętki może dojść do uszkodzenia zarówno opony, dętki, jak i samej felgi. Dlatego warto zadbać o prawidłowe narzędzia, albo udać się do serwisu, który dysponuje odpowiednim sprzętem.