Geometria i wyważenie kół

W przypadku samochodów osobowych bez problemu zauważymy problem, ponieważ ze względu na ich stosunkowo niewielką masę z łatwością wyczujemy ściąganie pojazdu w jedną stronę czy też trudności w wykonywaniu różnych manewrów. Prawidłowa geometria i wyważenie kół są jednak kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze oraz eksploatacji pojazdu również w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych, a także pojazdów rolniczych. Ich kierowcy mogą aż tak nie odczuwać dyskomfortu prowadząc swój pojazd, jednak niepodjęcie odpowiednich działań będzie przekładać się zarówno na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego, jak również m.in. na szybsze zużycie się opon.

Na czym polega geometria i wyważenie kół?

Pod pojęciem geometria kół rozumiana jest ich regulacja względem siebie oraz samej nawierzchni. Prawidłowo przeprowadzona zapewnia, że względem siebie ustawione są one równolegle, a do nawierzchni prostopadle. Wyważenie polega natomiast na odpowiednim rozłożeniu mas wokół osi obrotu kół. Zła kalibracja powoduje przy dużych prędkościach powstawanie drgań, a także utrudnia manewrowanie pojazdem i jednocześnie znacząco wydłuża drogę hamowania.

Geometria i wyważenie kół w pojazdach ciężarowych

Biorąc pod uwagę ich dużą masę zwiększaną dodatkowo przewożonym ładunkiem, a także osiągane prędkości obie te operacje mają realny wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa zarówno samego kierowcy i transportowanych przez niego towarów, jak również wszystkich pozostałych uczestników ruchu drogowego. Niewłaściwe wyważenie oraz zła geometria kół (a także osi) powoduje nieprawidłowe zużycie opon i na tyle je przyspiesza, że będzie ono widoczne, szczególnie na krawędziach, już po pierwszym 1000 km trasy. W przypadku, gdy osie naczepy ciągnika siodłowego nie będą ustawione prostopadle do osi ramy możemy odnotować również dużo wyższe zużycie paliwa - nawet o ok. 10%. Dla firm, których pojazdy pokonują dziennie setki kilometrów, będzie to już spory wydatek.

W przypadku samochodów ciężarowych warto zwrócić uwagę na fakt, że na rynku dostępy jest specjalny polimerowy granulat, który jest tańszą, aczkolwiek równie skuteczną alternatywą dla tradycyjnego wyważania.

Znaczenie obu operacji w przypadku pojazdów rolniczych

Szybsze zużywanie się opon rolniczych jest naturalnym procesem, jeżeli ciągnik czy też inny pojazd, w którym je zamontujemy, porusza się w dużej mierze po asfaltowych drogach czy też bitumicznych lub betonowych nawierzchniach. Zła geometria kół oraz nieprawidłowe rozłożenie ciężarów w każdym z nich spowoduje jednak przede wszystkim wzmożone zużywanie się opon przedniej osi. Poza tym uniemożliwią one wykorzystanie w pełni właściwości bieżnika. Zadbanie o obie te kwestie pozwoli więc maksymalnie wydłużyć żywotność opon, podnosząc przy tym komfort jazdy i zapewniając jednocześnie optymalne zużycie paliwa.

Wymieniając opony na nowe w samochodzie ciężarowym czy też w pojeździe rolniczym warto więc zadbać nie tylko o możliwie jak najlepsze parametry samego ogumienia. Nawet najlepsza opona może nie sprawdzić się, jeżeli zaniedbamy kwestię geometrii i wyważenia kół.

Napisz komentarz

Kategorie