Opony zimowe w Europie - gdzie są obowiązkowe?

Niektórzy wciąż zwlekają z tym do pierwszych opadów śniegu, jednak większość właścicieli aut przyzwyczaiła się już, że gdy nadchodzi jesień, a temperatura na zewnątrz spada poniżej 7°C należy umówić wizytę u wulkanizatora. I choć ze względu na ewentualne oblodzenie dróg czy też zalegający na nich śnieg zimówki są jak najbardziej zalecane w tym okresie, warto wiedzieć, że przepisy polskiego prawa o ruchu drogowym nie nakładają na właścicieli pojazdów obowiązku wymiany opon na zimowe i używania ich w tym okresie. Jako kierowcy musimy jednak zgodnie z przepisami kodeksu drogowego panować nad pojazdem w trakcie jazdy, uwzględniając m.in. panujące warunki atmosferyczne. Przy opadach oraz niskich temperaturach nasze bezpieczeństwo na drodze znacząco zwiększy właśnie używanie zimówek lub opon całorocznych. Kolcowane modele są przy tym w naszym kraju nielegalne.

Jak kwestia ta wygląda w innych krajach Europy?

Niemcy

Od 04.12.2010 r. u naszych zachodnich sąsiadów obowiązkowa wymiana opon na zimowe jest nakazana przepisami kodeksu drogowego wyłącznie wtedy, gdy drogi pokryte są śniegiem i/lub lodem. Przyjęło się jednak, że na ogumieniu z symbolem góry i płatka śniegu jeździ się w okresie “O bis O” - od października (niem. Oktober) do Wielkanocy (niem. Ostern). Należy przy tym wozić ze sobą łańcuchy śniegowe.

Austria

Na austriackich drogach w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia na kierowcach ciąży obowiązek wymiany i używania opon zimowych lub całorocznych. Kolcowane modele są dopuszczalne, a ogumienie, bez względu na rodzaj, musi mieć 4-milimetrowy bieżnik.

Szwajcaria

W Szwajcarii posiadanie odpowiedniego ogumienia z homologacją 3PMSF wyłącznie zalecane jest między 1 listopada a 30 kwietnia. W razie wypadku odpowiadać za niego będzie jednak ten z kierowców, którego pojazd nie był dostosowany do warunków pogodowych. Poza tym legalne są tu opony kolcowane.

Dania

Zgodnie z duńskimi przepisami wymiana opon na zimowe lub używanie całorocznych nie jest obowiązkowe. Kolcowane ogumienie jest dozwolone, a w razie potrzeby można zakładać na koła łańcuchy śniegowe.

Holandia

Holenderskie prawo o ruchu drogowym w żaden sposób nie reguluje kwestii ogumienia.

Belgia

Przepisy w Belgii nie nakazują, lecz jedynie zalecają posiadanie odpowiedniego ogumienia w okresie od 1 listopada do 31 marca. Opony kolcowane dozwolone są wyłącznie w przypadku pojazdów poniżej 3,5 t.

Luksemburg

Od 1.10.2012 r. w Luksemburgu, tak jak w Niemczech, w przypadku wystąpienia na drogach szronu, śniegu, lodu lub gołoledzi wymiana opon na zimowe lub używanie całorocznych jest obowiązkowe. Kolcowane ogumienie jest tu legalne.

Wielka Brytania i Irlandia

Nie istnieją tu przepisy, które regulowałyby tę kwestię. W obu tych krajach dopuszczalne jest jednak używanie opon kolcowanych.

Francja

Wyłącznie w południowo-wschodnim rejonie Alp na drogach opatrzonych stosownymi znakami wymagane jest stosowanie łańcuchów bądź posiadanie odpowiedniego ogumienia z bieżnikiem nie płytszym niż 3,5 mm. Można również używać tu opon kolcowanych.

Włochy

We Włoszech w okresie od 15 listopada do 15 kwietnia również istnieje obowiązek wymiany opon na zimowe lub używanie całorocznych. Kolcowane ogumienie jest legalne, a na wybranych drogach należy stosować łańcuchy.

San Marino

W tym państwie między 15 października a 15 kwietnia należy posiadać ogumienie dostosowane do jazdy po błocie lub śniegu, jeżeli na drogach rzeczywiście panują trudne warunki atmosferyczne.

Malta

Ze względu na panujący klimat nie ma potrzeby stosowania ogumienia oznaczonego symbolem M+S czy też góry i płatka śniegu.

Hiszpania

Tak jak w przypadku Francji i Włoch w Hiszpanii również wyłącznie w niektórych regionach kierowcy mają obowiązek wymiany opon na zimowe. Używanie kolcowanych modeli także jest tu legalne. Poza tym ogumienie musi posiadać homologację 3PMSF.

Portugalia

W Portugalii istnieje jedynie nakaz stosowania łańcuchów śniegowych na specjalnie oznaczonych drogach.

Norwegia

Na norweskich drogach od 15 października do 1 maja lub 1 listopada do 15 kwietnia (w zależności od regionu) można korzystać z opon kolcowanych. Obowiązek wymiany na zimówki bądź używania modeli całorocznych oznaczonych symbolem 3PMSF lub M+S ciąży wyłącznie na pojazdach powyżej 3,5 t.

Szwecja

W Szwecji od początku grudnia do końca marca kierowcy mają obowiązek używania opon całorocznych lub wymiany na zimówki. Kolcowane ogumienie również jest dopuszczone do stosowania w tym samym okresie.

Finlandia

Zgodnie z fińskim ustawodawstwem, tak jak w Szwecji, od początku grudnia do końca marca obowiązkowe jest używanie opon całorocznych lub wymiana na zimówki. Kolcowane ogumienie tutaj również jest przez prawo dopuszczone do stosowania. Poza tym bieżnik nie może być płytszy niż 3 mm.

Islandia

W razie opadów śniegu czy gołoledzi można tu stosować łańcuchy, jednak nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe. Kolcowane ogumienie jest tu dopuszczone do użytku.

Rosja

W Rosji od początku grudnia aż do końca lutego należy wyposażyć wszystkie osie w pojeździe w ogumienie 3PMSF lub M+S. Jednocześnie minimalna głębokość bieżnika wynosi 4 mm.

Litwa

Od 1 listopada do 1 kwietnia na terenie Litwy trzeba korzystać z ogumienia dopuszczonego do jazdy na śniegu czy też błocie. Możliwe jest też zakładanie opon kolcowanych.

Łotwa

Na Łotwie wymagane jest poruszanie się po drogach na ogumieniu oznaczonych symbolem M+S z bieżnikiem o minimalnej głębokości 3 mm w okresie od 1 grudnia do 1 marca. Można stosować ogumienie kolcowane.

Estonia

Estończycy muszą stosować się do analogicznych przepisów co Łotysze.

Białoruś

Białoruskie przepisy o ruchu drogowym przewidują obowiązek wymiany opon na zimowe lub używania całorocznych modeli w okresie od 1 grudnia do 1 marca. Poza tym prawo dopuszcza także stosowanie łańcuchów śniegowych.

Ukraina

Na Ukrainie przepisy kodeksu drogowego nie regulują kwestii związanych z ogumieniem.

Czechy

Od 1 listopada do 31 marca na całym obszarze Republiki Czeskiej istnieje obowiązek używania opon zimowych lub całorocznych oznaczonych przynajmniej symbolem M+S o głębokości bieżnika wynoszącej minimum 4 mm. Jednocześnie na drogach oznaczonych znakiem “Zimni vybava” konieczne jest zamontowanie na kołach na osi napędowej łańcuchów śniegowych.

Słowacja

Słowacy mają obowiązek wymienić opony na zimowe przed 15 listopada. Z nich bądź z modeli całorocznych korzystać muszą aż do 31 marca. Jeżeli drogi są oblodzone i/lub zaśnieżone możliwe jest stosowanie łańcuchów.

Słowenia

Mieszkańcy Słowenii lub odwiedzający ten kraj turyści muszą wyposażyć swój pojazd w odpowiednie ogumienie w okresie między 15 listopada a 15 kwietnia. Bieżnik nie może być przy tym płytszy niż 3 mm. Poza tym dopuszczalne jest poruszanie się na modelach letnich, na które nałożone zostały łańcuchy. Zarówno łańcuchy, jak i łopatę powinien wozić ze sobą jednak każdy kierowca.

Węgry

Na Węgrzech zaleca się jedynie posiadanie w aucie łańcuchów śniegowych.

Grecja

Na terenie Grecji nie jest wymagane od kierowców jeżdżenie na specjalnym ogumieniu o jakiejkolwiek porze roku. Należy jednak dostosowywać je do panujących warunków atmosferycznych. Poza tym dopuszczalne jest stosowanie łańcuchów.

Cypr

Na Cyprze również nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe lub używania całorocznych. Pozostaje to w gestii właściciela pojazdu.

Chorwacja

Obowiązkowe opony zimowe lub używanie całorocznego ogumienia z odpowiednim oznaczeniem to konieczność także na chorwackich drogach jednak tylko w przypadku oblodzenia lub zalegającego na drodze śniegu. Poza tym specjalne ogumienie wymagane jest wyłącznie na osi napędowej, przy czym szczególną uwagę należy zwrócić także na bieżnik. Nie może być on w nich płytszy niż 4 mm. Wozić ze sobą należy ponadto zarówno łańcuchy, jak i łopatę.

Bułgaria

Na terenie tego kraju posiadanie specjalnego ogumienia, czy to oznaczonego symbolem M+S czy też górskich szczytów z płatkiem śniegu, jest jedynie zalecane w okresie od 1 listopada do 31 marca. Przepisy wymagają jednak, aby na wyposażeniu pojazdu znajdowały się łańcuchy śniegowe.

Albania

Osoby przemieszczające się po albańskich drogach nie są zobowiązane do wymiany ogumienia. W każdym samochodzie w okresie od 1 listopada do 30 kwietnia przewożone muszą być jednak łańcuchy w takiej liczbie, która umożliwi założenie ich przynajmniej na koła osi napędowej. Korzystać z nich trzeba w przypadku trudnych warunków atmosferycznych oraz na wyznaczonych trasach. Legalne jest w tym kraju także stosowanie ogumienia z kolcami.

Bośnia i Hercegowina

W Bośni i Hercegowinie kierowcy muszą mieć opony całoroczne lub używać zimówek do 1 listopada. Na letnie mogą zdecydować się dopiero po 15 kwietnia. Należy jednak pamiętać, że ogumienie z oznaczeniem przynajmniej M+S musi mieć bieżnik głęboki na minimum 4 mm. Poza tym wymagane jest posiadanie w pojeździe łańcuchów, a także łopaty oraz worka z piaskiem.

Czarnogóra

Obowiązek wymiany opon na zimowe lub używania całorocznych modeli z oznaczeniem M+S regulowany jest także przepisami czarnogórskiego kodeksu drogowego. Minimalna głębokość bieżnika musi wynosić przy tym przynajmniej 4,5 mm. Poza tym należy przewozić ze sobą łańcuchy na koła napędowe, a kierowcy poruszający się pojazdami powyżej 3,5 t muszą mieć ze sobą także łopatę oraz worek z piaskiem.

Serbia

W Serbii między 1 listopada a 1 kwietnia należy wozić ze sobą łańcuchy śniegowe, a bieżnik w naszym ogumieniu nie może być płytszy niż 4 mm.

Macedonia

Podobnie jak serbscy kierowcy, tak i mieszkańcy Macedonii oraz odwiedzający ten kraj turyści od 15 października do 15 kwietnia muszą mieć ze sobą łańcuchy śniegowe.

Rumunia

Na terenie Rumunii od 1 listopada do 31 marca należy posiadać ogumienie dostosowane do warunków pogodowych, dlatego też w razie zaśnieżenia lub oblodzenia dróg obowiązkowa jest wymiana opon na zimowe lub całoroczne, które będą oznaczone przynajmniej symbolem M+S. Pojazdy powyżej 3,5 t muszą mieć tego typu ogumienie na osi napędowej przez cały ten okres. Poza tym na drogach oznaczonych specjalnymi znakami wymagane jest wyposażenie auta w łańcuchy, bez względu na rodzaj i wagę pojazdu.

Mołdawia

Zgodnie z przepisami mołdawskiego prawa od 1 grudnia do 1 marca należy mieć ogumienie dostosowane do jazdy po śniegu i błocie.

Napisz komentarz

Kategorie