Czym jest Aquaplaning i jak go uniknąć?

Czym jest Aquaplaning i jak go uniknąć? Czy to faktycznie spory problem, czy zwyczajne “demonizowane” zjawisko?

 

W wielu miejscach, również przy doborze opon, można dostrzec informacje oraz ostrzeżenia o tym, że dane ogumienie pozwala uniknąć zjawiska Aquaplaningu. Jest to ważna informacja, aczkolwiek warto zapoznać się z tym tematem nieco głębiej, gdyż jest on niesamowicie istotny w kontekście zachowania bezpieczeństwa na drodze. Zapraszamy zatem do krótkiego przeglądu tego tematu oraz jak sobie poradzić z tego typu problemami.

 

Na czym dokładnie polega aquaplaning?

 

Powierzchnia po której będziemy prowadzić pojazd nigdy nie jest w pełni gładka. Nawet bardzo gładki asfalt ma szereg mikropęknięć i szczelin, które nie wpływają w żaden sposób na nasze wrażenia z jazdy. Wręcz porowatość powierzchni pozytywnie wpływa na przyczepność samego pojazdu.

Oczywiście kiedy pada deszcz, przyczepność się zmniejsza. Popularnym poglądem jest to, że przyczepność spada ze względu na śliskość samej wody. Jest to tylko połowa prawdy, a sam proces jest nieco bardziej skomplikowany.

Otóż w miarę opadów, mikropęknięcia wypełniają się wodą, co wygładza samą powierzchnię. Kiedy jednak normalnie prowadzimy samochód, a deszcz pada w dość ograniczonym zakresie i woda spływa z drogi, to nacisk masy pojazdu oraz wypychanie wody przez rzeźbę bieżnika sprawia, że przyczepność spada, choć nie w sposób znaczny.

Jeśli jednak warstwa wody jest grupa, to opona zadziała w podobny sposób, niejako tocząc przed sobą nadmiar wody wypchniętej w czasie jazdy. Ten nadmiar ma jednak odpowiednie ciśnienie, zaś wzajemne oddziaływanie obu czynników musi doprowadzić do ustąpienia jednej z sił. W takiej sytuacji opona wtacza się na taflę wody i zaczyna po niej płynąć. Nazywamy te zjawisko właśnie aquaplaningiem.

 

Jakie są zagrożenia wynikające z aquaplaningu?

 

Przede wszystkim należy sobie wyobrazić co się stanie, jeśli wpuścimy rozpędzony przedmiot na powierzchnię wody. Prawdopodobnie zacznie się on jednostajnie toczyć w kierunku rozpędzenia i tylko odpowiednie zatrzymanie (w przypadku łódki za pomocą wiosła) może przerwać te jednostajne toczenie się.

W przypadku samochodu nie mamy za bardzo czym się zatrzymać, ponieważ fakt wciśnięcia lub zluzowania hamulców nie ma żadnego znaczenia - pojazd i tak się dalej toczy. Ta zerowa przyczepność to ogromne zagrożenie - nie mamy praktycznie żadnej kontroli nad pojazdem z możliwością kierowania i zmiany kierunku włącznie. Że o możliwości hamowania nie wspomnimy.

 

Jak rozpoznać pojawienie się aquaplaningu?

 

Objawy są całkiem prosto dostrzegalne i dość przewidywalne. Z pewnością tracimy kontrolę nad pojazdem - w mniejszym lub większym stopniu. Zauważamy, wtedy, że samochód płynie po drodze i nie reaguje na nasze ruchy kierownicą.

Kolejnym objawem jest wzrost głośności toczenia się opon oraz obrotów silnika. Wynika to ze zintensyfikowania pracy niejako “w miejscu” i przypomina wzrost głośności przy wciskaniu gazu z równocześnie wciśniętym hamulcem.

Jeśli posiadasz pojazd z systemem Electronic Stability Program (ESP), który ma odpowiadać za stabilizację i kontrolę trakcji, poślizgu itp., to powinien się pojawić stosowny komunikat z programu w formie zapalenia się kontrolki alarmowej.

 

Jak zareagować w przypadku wystąpienia problemu?

 

Przede wszystkim - musisz zachować spokój. Nie wykonuj żadnych, gwałtownych ruchów. Najlepiej w ogóle unikajmy manewrowania samochodem. Nie hamujmy, nie dodawajmy gazu, nie kręćmy kierownicą. Musimy zmniejszyć działania, by samochód samoczynnie wytracił prędkość do czasu powrotu przyczepności.

 

Z czego wynika aquaplaning i jak go unikać?

 

Dochodzimy do sedna, czyli jak zapobiegać samemu zjawisku. To ważny element, ponieważ mamy wpływ na większość czynników, a część niejako dopuszczamy do działania z powodu własnej niedbałości. Eliminując te czynniki, zmniejszamy ryzyko wystąpienia zjawiska.

Zacznijmy od czynników, na które nie mamy żadnego wpływu. Tutaj możemy po prostu unikać nawierzchni tego typu. Do tych czynników należą:

-       grubość warstwy wody na nawierzchni,

-       zużycie nawierzchni i jej stan (np. koleiny),

-       rodzaj nawierzchni (czy gładkie płyty betonowe, chropowaty asfalt).

Do czynników związanych z naszą jazdą i konserwacją należą:

-       niedostosowanie prędkości jazdy,

-       zbytnie zużycie elementów zawieszenia.

I wreszcie sedno, czyli czynniki najważniejsze, związane z ogumieniem. To o nie powinniśmy dbać przede wszystkim. Są to odpowiednio:

-       nieodpowiednie (zbyt niskie) ciśnienie w oponach - koniecznie dbamy o ten aspekt,

-       zły stan techniczny (stare opony, starty bieżnik) - również wymieniamy na nowsze,

-       cechy opony np. cechy bieżnika, kształt.

Ostatni czynnik jest o tyle istotny, gdyż na niego mamy wpływ przy wyborze opon.

 

Jak dobrać opony do bezpiecznej jazdy i niwelujące ryzyko aquaplaningu?

 

Najbardziej odpornymi oponami są te, które mają bieżnik na kształt litery V lub asymetryczny. Analogicznie - bieżnik symetryczny to wzrost ryzyka wystąpienia takiego zjawiska. Przy kupowaniu opon zwróć również uwagę na kształt, wielkość oraz ilość rowków odprowadzających wodę i lameli. A także zwróć uwagę, czy opony mają w opisie informacje o zwiększonej odporności na aquaplaning. I nie korzystaj z ogumienia zimowego latem (rzadziej posiadają stosowną budowę).

 

Napisz komentarz