Dlaczego opony piszczą - AlleOpony24

Dlaczego opony piszczą

Jak myślisz, czy pisk opon to powód do radości? Sprawdź!


W wielu filmach akcji, w których występuje motyw pościgów samochodowych, pojawia się również
motyw piszczenia samochodu. Motyw ten też jest często stosowany w grach i wielu młodych ludzi
decyduje się na zabawę w taki sposób swoim pierwszym samochodem. Równocześnie, im starsi
jesteśmy, tym częściej zdajemy sobie sprawę, że pewnie nie jest to zbyt korzystne dla naszego
ogumienia. Ale jak to wygląda w rzeczywistości? Co sprawia, że opony piszczą tak w ogóle?
Przyjrzyjmy się temu nieco bliżej w niniejszym opracowaniu, do zapoznania z treścią którego,
zapraszamy serdecznie.


Jakie są przyczyny piszczenia opon?


Kiedy musimy już zakupić ogumienie z własnej kieszeni, dostrzegamy, że jest to często dość pokaźna
inwestycja. Zaczyna nam być szkoda nakładów, ponoszonych na konserwację i wymianę ogumienia,
zatem dokładamy wszelkich starań, by maksymalnie opony oszczędzać. Jednym z tych starań, jest
ograniczanie pisku opon.
Jednakże zjawisko to nie zawsze wynika z braku odpowiedzialności, w posługiwaniu się pedałem
gazu. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest znacznie więcej i warto je znać, by wiedzieć, czego unikać.
Najprostszą odpowiedzią, na pytanie, dlaczego opony piszczą, jest stwierdzenie, że chodzi o uślizg i
utratę przyczepności. I tutaj prostota się kończy, bo następuje szereg procesów, które już nie są tak
proste i oczywiste. Niemniej, najczęściej chodzi o jeden z trzech czynników - błąd kierowcy,
specyficzna nawierzchnia, lub czynniki, uzależnione od budowy i pracy samej opony. Przyjrzyjmy się
temu bliżej.
Zacznijmy od krótkiej teorii. Pisk opon pojawia się wtedy, kiedy następują drgania opony w bardzo
wysokich częstotliwościach. Na dobrą sprawę, w same drgania wpadają kostki bieżnika, które emitują
dźwięk, odbijający się w samej oponie, która pod wpływem powietrza, tworzy swoistego rodzaju pudło
przekaźnikowe, wzmacniające akustykę.
Jak więc wytłumaczyć rodzajem nawierzchni to zjawisko? Jeśli mamy do czynienia z niezwykle
gładką powierzchnią, do tego suchą. Da się to odczuć zwłaszcza na betonie, lub starym, suchym
asfalcie. Piski tego typu są ograniczane, przez nowoczesne nawierzchnie bitumiczne.
Kolejną grupą, są charakterystyczne właściwości w budowie opon. Najłatwiej jest z tego powodu, o
poślizg z oponą wąską, o wysokim profilu. Tu o uślizg, zarówno boczny jak i wzdłużny, jest niezwykle
prosto. Im profil niższy, a bieżnik szerszy, tym zerwanie przyczepności jest trudniejsze.
Ma tutaj również spore znaczenie sama powierzchnia styku opony z nawierzchnią. W związku z tym,
na częstotliwość występowania tego zjawiska, wpływ ma również nieprawidłowe ciśnienie, o czym
również warto pamiętać (niezależnie, czy za wysokie, czy za niskie).
Pozostają nam oczywiście jeszcze do przeanalizowania same błędy kierowcy, gdyż one również mają
tutaj spore znaczenie. O uślizg bardzo prosto, jeśli nieodpowiednio posługujemy się sprzęgłem,
kierownicą, hamulcem lub gazem. Najczęściej chodzi o zbyt gwałtowne zachowania, które są
utożsamiane z brakiem doświadczenia (nie licząc, nagłych przypadków).


Jak nie piszczeć, czyli oszczędzać opony?


Zasadniczo więc można stwierdzić, że powinniśmy przejmować się dwoma czynnikami. To, po jakiej
powierzchni jeździmy, zasadniczo pozostaje poza naszym zasięgiem i nie zmienimy tego. Reszta
czynników, pozostaje w naszym zasięgu.
Jak jeździć tak, żeby nie piszczeć i nie ścierać opon? Na początku nauczmy się płynnie operować
sprzęgłem. Puszczamy je zawsze powoli i płynnie, kiedy ruszamy z miejsca. Kolejną umiejętnością,
niezbędna do oszczędzania opon, jest wdrożenie hamowania silnikiem. Redukujemy do minimum
manewry hamowania hamulcami. Następnie powinniśmy nauczyć się unikać nakładania się sił. Jeśli
skręcasz, to nie przyśpieszaj ani nie hamuj, gwałtownie zwłaszcza. Z drugiej strony - podczas
ruszania i przyśpieszania lub hamowania, staraj się nie skręcać kierownicą, by dbać o jak największą
powierzchnię styku opony z asfaltem.
Drugą kwestią, jest dbałość o same opony. Co 1500 km sprawdzamy ciśnienie i dostosowujemy je do
pory roku oraz warunków na drodze. Zawsze powinno być odpowiednie. Temperatury i jej wzrostu w
wyniku tarcia nie unikniemy, zatem tutaj nie ma za dużo do roboty.


Wierzymy, że dzięki temu krótkiemu tekstowi zrozumiałeś, z czego wynika piszczenie, jaki ma to wpływ
na opony i jak tego uniknąć. Pamiętaj - oszczędzanie opon to mniejsze wydatki na ich wymianę.

Napisz komentarz