Dobór opon Motocyklowych

Kwestia doboru właściwych opon do motocykla wydaje się być kwestią bardzo często pomijaną i bagatelizowaną. Zazwyczaj poświęcamy chwilę, by dobrać ogumienie do konkretnego zastosowania i zaczynamy użytkowanie pojazdu. Tymczasem zbagatelizowanie tej kwestii to spore ryzyko i zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa, ponieważ może wpłynąć na utrzymanie się na trasie oraz przyczepność pojazdu. Nie są to kwestie, które można po prostu zignorować, zwłaszcza w motocyklach wyczynowych. Dlatego zamieszczamy krótki poradnik, jak dobrać opony z uwagi na ich zastosowanie oraz konkretny rodzaj.

Na początek zastanówmy się przez moment, do jakich celów będziemy wykorzystywać swój pojazd. Oczywiście pewne rodzaje motocykli niejako same narzucają nam odpowiednią konwencję użytkowania, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by motocyklu wyczynowego używać po szosie. Wtedy dobór opon musi być jeszcze bardziej przemyślany i uwzględniać przede wszystkim zastosowanie pojazdu.

Podział opon może być różny, ale na pewno kilka kategorii pozostaje podobnych, gdyż charakteryzują się zbliżonym zastosowaniem oraz parametrami, ale przede wszystkim - zastosowaniem.

I tak pierwszą kategorią się opony szosowe.
Opony szosowe mają taką konstrukcję, by zapewnić odpowiednią przyczepność przy zakrętach, zaś kostki ich bieżnika są najczęściej większe, w stosunku do węższych rowków. Przekłada się to na powierzchnię zaczepienia na asfalcie. Zakładamy brak miękkich powierzchni, dlatego liczy się każde, zmaksymalizowanie przyczepności. Opony te różnią się oczywiście również zastosowaniem, w zależności w głównej mierze od warunków atmosferycznych. Rowki rozchodzące się od środka (w kształcie choinki), zazwyczaj lepiej odprowadzają wodę i nadają się świetnie do warunków większej wilgotności. Poza tym są oczywiście rozwiązania, które lepiej sprawdzają się na powierzchni suchej. W ich przypadku rowki są najczęściej ułożone nie tyle pod kątem wyprowadzania wody, co odpowiedniej pracy kostek bieżnika. Ma to spore znaczenie dla bezpieczeństwa podróży.

Drugą grupą są opony typu off-road, czyli dostosowane do pokonywania tras w warunkach terenowych. Tutaj znajduje się mnóstwo modeli, a każdy ma inne zastosowanie. Jedne lepiej sprawdzą się do jazdy po błocie. Inne z kolei lepiej sprawdzają się na wyboistych drogach lub trawie. Różnice? Przede wszystkim w bieżniku i twardości. Opony twardsze są lepiej dostosowane do cięższych warunków, bo też znacznie więcej wytrzymują. Ich założeniem konstrukcyjnym jest odporność na przebicia oraz ochrona również powierzchni bocznej opony, a nie jedynie samego bieżnika. Niezależnie od twardości, pojawia się również szereg innych czynników, różnicujących poszczególne opony. I tak modele z mniejszymi kostkami bieżnika, a większymi odstępami między nimi w formie rowków, znacznie lepiej oczyszczają się z błota i zanieczyszczeń. Dzięki temu również lepiej wgryzają się w drogę i nadają się do użytku w warunkach miękkiej nawierzchni. Do pracy w szczególnie błotnistych warunkach stosuje się również ostre kostki bieżnika, które pozwalają na lepszą przyczepność do podłoża. Tutaj zupełnie inaczej będą wyglądać opony do jazdy po podłożu trawiastym - tutaj kostki będą większe, zaś rowki skierowane na zewnątrz, gdyż podłoże takie łatwiej utrzymuje wilgoć w formie stojącej wody, którą trzeba odprowadzić.

Pozostałe opony to opony specjalistyczne, lub o znacznie precyzyjniejszym zastosowaniu. Dochodzą tutaj opony sportowe, które dopuszczają większe możliwości na przykład na szosie i rozwijanie większych prędkości. Tutaj zwraca się uwagę głównie na ciśnienie, szybkość i wytrzymałość.

Z kolei opony typu Chopper - Cruiser to przeciwieństwo opon sportowych. One mają nie tyle umożliwiać szaleństwo, co pozwalać na długotrwałą pracę w podobnych warunkach, bez negatywnego wpływu na same opony.

Są jeszcze opony, które można określić jako opony turystyczne. Najlepiej nadają się one zdecydowanie do umiarkowanych warunków, a do tych bardziej wymagających sugerujemy zastosować opony lepiej wyspecjalizowane. Dla własnego bezpieczeństwa.