Montaż opon rolniczych

Montaż opon rolniczych

Montaż opon rolniczych można zaliczyć do czynności niebezpiecznych. Z tego powodu ważne jest to zadbanie o odpowiednie warunki pracy oraz osobę doświadczoną, która będzie wiedziała, jak tego dokonać. 

Bardzo ważne jest, aby sprawdzić, czy opona ma właściwy rozmiar do felgi. Opona o odpowiednim rozmiarze będzie do felgi idealnie pasować. Należy zadbać o odpowiednie narzędzia do pracy. Ważne jest, aby stosowane źródło sprężonego powietrza miało ogranicznik maksymalnego ciśnienia. Dla większego bezpieczeństwa należałoby zaopatrzyć się w odzież i okulary ochronne, nauszniki przeciwhałasowe oraz klatkę zabezpieczającą. 

By przystąpić do wymiany lub montażu opon wpierw należy unieruchomić pojazd, najlepiej poprzez umieszczenie klinów. Następnie należy przystąpić do uniesienia pojazdu, by wymieniana opona znajdowała się w powietrzu. Teraz można przystąpić do demontażu starej opony. Należy pamiętać, by nie robić tego na w pełni napompowanej oponie. By ułatwić sobie demontaż można pokryć obręcz specjalnym smarem. Stosując się do tych porad i używając odpowiednich narzędzi cała czynność nie powinna stanowić problemu.

Teraz można przystąpić do montażu nowej opony. W tym celu należy dokładnie wyczyścić felgę i sprawdzić, czy nie jest ona uszkodzona, szczególnie w środku. Jeśli mamy oponę dętkową, warto zaopatrzyć się w nową dętkę, a w przypadku bezdętkowej – w nowy wentyl. By przygotować oponę do założenia należy posmarować jej stopkę oraz samą felgę odpowiednim smarem. Teraz, dbając o to, by wentyl znajdował się w dolnej części felgi. Możemy teraz przejść do nałożenia pierwszej stopki na felgę. W przypadku dużych rozmiarów koła warto skorzystać z pomocy narzędzi hydraulicznych takich jak montażownica i/lub podnośnik stopki. Kiedy stopka znajdzie się w najgłębszym rowku felgi, w przypadku opony dętkowej należy nałożyć na felgę dętkę napełnioną w niewielkim stopniu powietrzem i przełożyć jej wentyl przez otwór w feldze. Następnie można nałożyć drugą stopkę, upewniając się, że w żadnym miejscu nie przycisnęła ona dętki. Teraz należy wycentrować oponę i napełnić dętkę do 2,5 bar, upewniając się, że opona jest poprawnie zamontowana. Po upewnieniu się, dętkę można wypełnić do pożądanego ciśnienia.

Jak nauczymy się montować opony to następnym krokiem będzie nauka jak naprawiać opony.

Napisz komentarz