Opony wielkogabarytowe OTR (Off The Road)/EM (EarthMover) występują w wielu różnych rodzajach, ze względu na ich przeznaczenie.
Stosują je wszystkie specjalistyczne pojazdy przemysłowe, zarówno te wykorzystywane w górnictwie i kamieniołomach, jak również w budownictwie i magazynach. Z tego powodu bieżniki i mieszanki gumy różnią się zależnie od przeznaczenia. W przypadku tych maszyn bardzo ważne jest odpowiednie dobranie ogumienia do warunków pracy. W nowych maszynach montowane są opony na pierwsze wyposażenie, zgodne z założeniami konstruktora, jednak nie zawsze idealne do warunków pracy. Dlatego warto zainteresować się dobraniem odpowiednich opon, by po zużyciu się tych pierwszych, zmienić je na właściwe ogumienie, co zaowocuje zwiększoną efektywnością pracy i zmniejszonym spalaniem pojazdu.
W przypadku opon wielkogabarytowych rzeźba bieżnika ma znaczący wpływ na osiągi maszyny i jest ściśle powiązana z wykonywanym zadaniem. Z tego powodu warto zapoznać się z klasyfikacją Amerykańskiej Organizacji TRA (Tires and Rims Association), dzięki czemu po kodzie znajdującym się na oponie będziemy znali jej przeznaczenie. Według tego podziału, opony można podzielić na kilka klas:
L – opony do ładowarek i prac załadunkowych,
E – opony do transportu i prac ziemnych,
G – opony do równiarek i prac związanych z równaniem terenu,
C – opony do walców i prac związanych z utwardzaniem,
IND – opony przeznaczone do maszyn pracujących w portach lotniczych i na lotniskach.
Oznaczeniu literowemu towarzyszy oznaczenie cyfrowe, informujące o głębokości bieżnika oraz warunkach eksploatacji. Im cyfra jest wyższa – tym bieżnik jest głębszy, a opona może podejmować bardziej wymagające zadania. Wiąże się to również ze zmianą rzeźby bieżnika – opony o niższej cyfrze będą miały bieżnik z większą ilością rowków, a im dalej, tym bardziej gładka będzie powierzchnia ogumienia.
Poza podziałem TRA ważny jest jeszcze wybór między oponami radialnymi i diagonalnymi. Te pierwsze zapewniają zdecydowanie lepszy komfort pracy i są bardziej ekonomiczne. Opony diagonalne zaś odznaczają się natomiast znacznie wyższą odpornością na uszkodzenia mechaniczne, a także zapewniają większy komfort jazdy na nierównych drogach.