Dobranie odpowiedniego ogumienia pojazdu ciężarowego jest bardzo istotne. Pojazdy te z założenia pokonują codziennie duże odległości, a każdy postój to dodatkowe koszta. Z tego powodu warto zaopatrzyć się w opony niezawodne i wytrzymałe, dzięki czemu jazda pojazdem będzie bezpieczniejsza, a na choć komplet lepszej jakości będzie na pewno droższy, to jest to inwestycja w przyszłość.
Opony można podzielić na 3 klasy: premium, średnią i ekonomiczną. W przypadku samochodów ciężarowych zdecydowanie warto zainteresować się przynajmniej klasą średnią. Znajdują się w niej opony wykorzystujące technologie, które stosowano kilka-kilkanaście lat wcześniej w oponach premium. Opony z klasy średniej mają dobre parametry i najlepszy stosunek jakości do ceny ze wszystkich klas. Jeśli jednak dysponujemy funduszami pozwalającymi na zakup opon klasy premium, w dość krótkim czasie odczujemy, jak mocno niższe opory toczenia i większe bezpieczeństwo w postaci lepszej przyczepności i wytrzymałości, pozytywnie wpływają na ilość spalanego oleju silnikowego i nie tylko.
Wiedząc już, w której klasie opon będziemy szukać, należy znaleźć odpowiedni rozmiar opon dla pojazdu. Producent powinien wyszczególnić pożądane rozmiary w instrukcji pojazdu. Można też dobrać rozmiar pod już zainstalowane w pojeździe koła.
Dobierając rozmiar kół do pojazdu warto zajrzeć do instrukcji, gdzie producent powinien zawrzeć listę pasujących rozmiarów oraz maksymalne obciążenie na każdą oś pojazdu. Należy zaznaczyć, że to obciążenie jest uregulowane prawnie i zamontowanie opon o wyższej nośności nie zezwala na przewożenie większego ładunku. Ta sama opona może zostać również założona na koła o różnej szerokości, jednak zaleca się zastosowanie się do norm ETRTO „Standards Manual” oraz zaleceń producenta. Założenie opony na niestandardowej obręczy będzie skutkowało zmniejszeniem jej żywotności oraz obniżeniem bezpieczeństwa kierowcy i ewentualnych pasażerów. Z tego powodu dobranie odpowiedniego rozmiaru jest kluczowym aspektem przy wyborze nowej opony.
Ważne jest również dobranie odpowiedniego rodzaju opony do osi pojazdu. Rozróżniamy 4 ich typy:
F – Front, oś przednia,
D – Drive, oś napędowa,
T – Trailer, naczepa,
Z – Uniwersalna.
Dopasowanie bieżnika opony do odpowiedniej osi jest bardzo istotne. Na osi prowadzącej należy zastosować specjalnie przystosowane opony z oznaczeniem F, ewentualnie opony z oznaczeniem Z. Na przedniej osi pojazd opiera się podczas hamowania a także zapewnia mu ona sterowność, dlatego opony na nią założone powinny mieć inne właściwości i być inaczej przystosowane, niż te na innych osiach. Dzięki zastosowaniu właściwego typu kierowca lepiej będzie mógł wyczuć wszelkie zmiany na drodze a droga hamowania pojazdu skróci się. Odpowiednio na do osi napędowej najlepiej nadadzą się opony D, ewentualnie Z. Opony z oznaczeniami T zostały zaś zaprojektowane do montażu w osi wleczonej, pracującej pod obciążeniem. W żadnym przypadku nie można ich montować na pojeździe. Na przyczepie również można zastosować opony uniwersalne.
Zastosowanie niewłaściwego typu ogumienia na danej osi wpłynie na wydłużenie drogi hamowania pojazdu, zmniejszenie ogólnego bezpieczeństwa jazdy i szybsze zużycie opon.